انتخاب پلی ال مناسب برای تولید پلی اورتان

انتخاب پلی ال مناسب برای تولید پلی اورتان

فرایند گرم کردن و یا خنک کردن محیط های داخل ساختمان ها جز اموری هستند که مستلزم صرف انرژی بوده و برای حفظ این انرژی لازم است تا این محیط ها به نحوی طراحی شوند تا از هدر رفتن آن جلوگیری به عمل آید. یکی از راه های مطمئن و به صرفه برای حفظ انرژی و صرفه جویی در مصرف آن در منازل و ساختمان های گوناگون، عایق بندی صحیح سطوح آن محل می باشد. از این طریق می توان هم از هزینه های صرف شده در جهت گرم کردن محیط داخلی ساختمان ها کاسته و هم از گرمایش بیش از اندازه کره زمین جلوگیری نمود. عایق پلی اورتان می تواند یک گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای این کار باشد تا با به کار گیری این ماده هم در مصرف انرژی ساختمان ها صرفه جویی شده و هم هزینه های صرف شده کاهش پیدا کنند.


کاربرد عایق پلی اورتان


همان طور که در مطالب پیشین نیز اشاره کردیم، عایق های پلی اورتان می توانند گرما و سرمای موجود در محیط را به طور موثری حفظ کرده و آن را به شکل ثابتی نگاه دارند. از محصولات عایق پلی اورتان به طور عمده جهت عایق کردن سالن ها در ساختمان های گوناگون و یا محیط های صنعتی استفاده می شود تا بتوان با کمک آن ها میزان هدر رفت انرژی را به حداقل میزان ممکن رساند. علاوه بر این مکان ها، عایق های پلی اورتان جز مواد بسیار پر کاربرد در محل های ذخیره با دمای هوای پایین نظیر سردخانه ها و یخچال ها نیز می باشند که در این قسمت ها نیز می توانند دمای هوا را پایین نگه داشته و از فساد و خرابی مواد نگهداری شده در این قسمت ها جلوگیری نمایند.
مواد پلی اورتان را همچنین می توان به شکل فوم پلی اورتان تزریقی نیز به کار برد که از آن ها جهت پر نمودن فضاهای خالی و جاهایی که دسترسی به آن ها مشکل می باشد استفاده می گردد. علاوه بر این ها، فوم های تزریقی پلی اورتان در تولید ساندویچ پانل های غیر پیوسته نیز به کار می روند که این پانل ها را می توان در اندازه های گوناگون نیز تهیه نمود. کاربردهای فوم تزریقی پلی اورتان بسیار گسترده بوده و از آن ها می توان در موارد بسیار گسترده ای نظیر پر کردن قسمت های خالی داخلی در درب های ضد سرقت نیز استفاده کرده و آن ها را به این ترتیب عایق نمود. در محفظه هایی که برای ذخیره مواد مختلف استفاده می شوند و یا منبع های آبگرمکن های خورشیدی هم از این مواد جهت عایق نمودن مبدل های حرارتی خود استفاده می کنند.

جنس مواد عایق پلی اورتان


در سازه ها و پانل هایی که با استفاده از مواد پلی اورتان عایق می شوند، با توجه به سخت و محکم بودن این مواد از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار می باشند. این مواد بر خلاف سختی و استحکام خوبی که دارند کاملا سبک بوده و وزن های چندان بالایی ندارند. مواد عایق پلی اورتان در برابر آب و رطوبت کاملا از خود مقاومت نشان داده و در صورت مواجهه با آن دچار فرسودگی و خرابی نخواهند شد. طریقه استفاده از این مواد در سازه های مختلف نیز بسیار راحت بوده و شما می توانید بدون دردسر اقدام به نصب و استفاده از این عایق ها نمایید. این مواد علاوه بر عایق گرما و سرما، نوعی عایق صدا هم محسوب می شوند که می توانند محیط مورد نظر شما را عاری از هر گونه سر و صدای اضافی و خارجی نمایند.

تولید پلی اورتان


برای این که بتوان ماده شیمیایی پلی اورتان را تولید نمود، لازم است که میان دو ماده پلی ال و ایزوسیانات واکنشی ایجاد کرد تا در نهایت پلی اورتان حاصل گردد. در کنار این ها، جهت تولید پلی اورتان نیاز به فعال کننده و پیش گیرنده شعله نیز خواهیم داشت تا در این واکنش شرکت داده شوند. بنابراین کلیه این مواد جز مواد اولیه جهت تولید پلی اورتان به حساب می آیند. هر چه کیفیت و جنس این مواد اولیه به کار رفته در تولید پلی اورتان بهتر و مرغوب تر باشد، بالتبع محصولات نهایی نیز از کیفیت و ویژگی های مناسب تری برخوردار خواهند بود.

پلی ال چیست؟


این مواد عمدتا به شکل مایع بوده و حالتی چسبنده دارند. در ساختار شیمیایی این مواد، گروه های هیدروکسیل رویت می شود که با ایزوسیانات ها وارد واکنش شده و محصول نهایی این واکنش پلی اورتان خواهد بود. پلی ال ها هم می توانند به صورت پلی ال های پلی اتر باشند که حاصل واکنش بین آمین ها یا الکل های پلی هیدریک با اکسیدهای الکیلن هستند. نوع دیگری از فوم پلی ال ها هم جنس سخت و محکمی دارند که از واکنش با اکسید پروپیلن حاصل می شوند.

پلی ال مناسب برای تولید پلی اورتان کدام است؟


پلی ال ها موادی بدون رنگ هستند که خاصیت چسبندگی بالایی داشته و شفاف هستند. این مواد در انواع مختلفی وجود دارند که بر اساس ساختمان مولکولی خود دسته بندی می شوند. به طور کلی انواع پلی ال ها شامل پلی اتر، پلی استر، پلی کربنات، آکریلیکی و پلی بوتادین می باشندکه در میان آن ها بیش ترین کاربرد را پلی ال های اتری و استری دارند. این پلی ال ها در مقایسه با سایر انواع آن ها ارزان تر بوده و از استحکام و مقاومت خوبی هم در برابر عوامل خارجی برخوردارند و به همین دلیل هم در مقایسه با سایر انواع پلی ال ها کاربرد بیش تری در صنایع و سازه های مختلف دارند.
به طور کلی، پلی ال هایی که از وزن های مولکولی بالایی برخوردار باشند در جهت ساخت پلی اورتان های منعطف به کار برده می شوند و پلی ال های با وزن مولکولی پایین نیز برای تولید پلی اورتان سخت به کار برده می شوند. پلی ال ها جز مواد مهم در تولید انواع پلیمر ها به شمار می روند که این کار را از طریق شرکت در واکنش های آلی مختلف انجام می دهند. به عنوان مثال ترکیب شدن این مواد با ایزوسیانات ها منجر به تولید پلی اورتان می شود که نوعی پلیمر کاربردی در صنایع مختلف محسوب می شود.

جمع بندی


پلی اورتان یک نوع ماده شیمیایی پر کاربرد در صنایعی مانند رنگ، پوشش، فوم های نرم و سخت، رزین و سایر موارد می باشد که از واکنش میان دو ماده پلی ال و ایزوسیانات حاصل می شود. این مواد در زمینه های بسیار گسترده ای از صنعت گرفته تا پزشکی به کار برده می شوند و به دلیل ویژگی هایی مثل مقاومت در برابر آسیب، استحکام بالا و سازگاری با محیط زیست جز پلیمرهای کارآمد به حساب می آیند.

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید