مراحل تولید انواع ساندویچ پانل سقفی

مراحل تولید انواع ساندویچ پانل سقفی

اگر به دنبال مصالح ساختمانی پر کاربرد با متریال اقتصادی هستید، ساندویچ پانل ها حدود نیم قرن است که معرفی و تولید می شوند که یکی از پانل هایی که امروزه برای قسمت سقف سازه های مختلف استفاده می شود، ساندویچ پانل سقفی است که به دو روش پیوسته و نا پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از آنکه مراحل تولید ساندویچ پانل ها آشنا شویم، بهتر است ابتدا با مواد اولیه تولید ساندویچ پانل سقفی را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.


مواد اولیه لازم به منظور تولید ساندویچ پانل سقفی:


پیش از آنکه مراحل تولید ساندویچ پانل سقفی را بگوییم، می بایست با مواد اولیه ای که در ساخت آن استفاده می شوند آشنا شویم. متریال اصلی ای که در ساخت این محصول استفاده می شوند شامل ورق های فلزی در جنس های مختلف، چسب و مواد عایق میانی است. ساندویچ پانل ها دارای لایه های بیرونی از ورق های آلوزینک، گالوانیزه و یا فلزی و آلومینیومی هستند. لایه های میانی که خاصیت عایق بندی صدا، حرارت و برودت را دارند، معمولا حالت فوم داشته و گاهی ممکن است از جنس پلی استایرن، پلی اورتان و یا XPS باشند.
ورق های آلوزینک که بیشتر در لایه ی بیرونی ساندویچ پانل سقفی کاربرد دارد، از نوعی فولاد مخصوصی با آلیاژی از جنس آلومینیوم و روی ساخته شده است. در لایه های میانی ساندویچ پانل به دلیل عایق بسیار خوبی که دارد بیشتر از پلی اورتان استفاده می شود. زیرا علاوه بر طول عمر بالا و وزن کمی که دارد، ضد آب و ضد آتش نیز می باشد و احتمال خوردگی آن توسط حشرات وجود ندارد.

روش های تولید ساندویچ پانل سقفی:


در تولید ساندویچ پانل سقفی از دو روش عمده که هر یک دارای طراحی متفاوت با خط تولید مجزا است استفاده می شود. یکی از این شیوه ها پیوسته بوده و دیگری نیز به روش ناپیوسته می باشد.

• روش اول: پیوسته یا کانتینیوز


روش نخستی که برای تولید ساندویچ پانل سقفی استفاده می شود روش پیوسته است که تمامی مراحل به هم مرتبط بوده و متریال مربوط به آن شامل چسب، فوم عایق و ورقه های لایه بیرونی ساندویچ پانل است و بخش شکل دهی به ورق گالوانیزه، بخش دبل بلت با طول 25 تا 30 متر، بخش برش قطعات پانل و بخش فشرده سازی و بسته بندی ساندویچ پانل سقفی از بخش هایی هستند که در دستگاه قرار می گیرند و با هدایت مواد اولیه به داخل خط تولید ساندویچ پانل سقفی، در اندازه هایی که مشخص شده است از بخش نهایی خارج می شوند.
در واقع تمام مراحل تولید درون دستگاه انجام شده و فقط چک نهایی آن توسط مرحله کنترل کیفی به صورت جداگانه بعد از تولید انجام می شود. رو ش اول خط تولید ساندویچ پانل سقفی به دلیل آنکه به صورت پیوسته انجام می شود، زمان بر و خط تولید آن به حدود 120 متر می رسد.

• روش دوم: ناپیوسته یا دیس کانتینیوز


روش دوم تولید ساندویچ پانل سقفی به صورت ناپیوسته است که بر همین اساس مراحل جداگانه ای دارد. در واقع هر یک از مراحل تولید به صورت مجزا و جدا از هم انجام می شود و پیش محصول ساخته شده برای تکمیل فرآیند تولید مراحل دیگر فرستاده می شود. در این روش می توان برای تولید ساندویچ پانل سقفی، پلی اورتان و هم پلی استایرن استفاده شود که در ادامه با مراحل ساخت ساندویچ پانل سقفی آن دو به روش نا پیوسته آشنا خواهیم شد.

مراحل تولید ساندویچ پانل سقفی پلی اورتان به روش ناپیوسته:


اولین مرحله برش ورق های گالوانیزه در ابعاد مورد نظر است. در مرحله بعدی دو ورق گالوانیزه را درون محفظه دستگاه به گونه ای قرار دهید که بین آن ها فضای خالی به وجود آید تا با فوم فضای خالی دو ورق گالوانیزه پر شود و در نهایت فرآیند سرد و گرم سازی فوم برای خشک شدن و چسبیدن به ورق ها آغاز می شود.
در روش ناپیوسته، برای قالب گیری ساندویچ پانل ها از پرس ثابت استفاده می شود. برای انجام این کار، ورق فرم دهی شده را درون قالب پرس هیدرلیک قرار داده و سپس با بستن دو طرف آن پانل ها فشرده شده و قالب گیری انجام می شود. مدت زمان قالب گیری پانل بسته به ضخامت ساندویچ پانل سقفی حدود 15 تا 30 دقیقه می باشد که پس از این مرحله، درون حرفه هایی که در پانل ایجاد شده، برای عیق سازی آن پلی اورتان را تزریق می نمایند.

مراحل تولید ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن به روش ناپیوسته:


مراحل تولید این نوع ساندویچ پانل توسط دستگاه ها جداگانه انجام می شود و در آخر به صورت کلی در کنار هم قرار گرفته و مونتاژ می شوند. با قرار دادن ورق های گالوانیزه درون دستگاه فرم دهنده، برای برش در اندازه های مشخص شده آماده می شوند و سپس با برش فوم پلی استایرن با دستگاه مخصوص برای تولید پانل آماده می شوند. در مرحله بعد، فوم پلی استایرن را با چسب های مخصوص به ورق های گالوانیزه چسبانده و فرآینده پرس و فشرده سازی پانل ها و خشک شدن آن ها در مرحله آخر انجام می شود.

مراحل تولید ساندویچ پانل سقفی به زبان ساده:


در ابتدا ورق های گالوانیزه را بر روی دستگاه فرمیک قرار می دهند و در مرحله بعد فوم را توسط دستگاه های مخصوص بین ورق های گالوانیزه تزریق می کنند. در مرحله بعدی ساندویچ پانل سقفی وارد مرحله برش می شوند که با توجه به نیاز و دلخواه مشتری برش داده می شوند. بعد از مرجله برش نوبت به دسته بندی ساندویچ پانل ها توسط دستگاه کولینگ می شود. بنابراین هریک از این مراحل تولید مزایا و معایب خود را دارند که توسط دستگاه های مخصوص تولید می شوند.

سخن آخر


همانطور که در این مقاله گفته شد، برای تولید ساندویچ پانل سقفی مراحل گوناگونی طی می شود که مجموع این مراحل در کنار هم محصول نهایی را تولید می کند. تولید ساندویج پانل سقفی به عنوان مصالح پیش ساخته به دو روش پیوسته و ناپیوسته تولید می شوند که در بخش های بالا با مراحل هر دو آشنا شدیم.

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید