انواع ساندویچ پانل از نظر کارایی و جنس

انواع ساندویچ پانل از نظر کارایی و جنس

 

با توجه به اینکه ساختمان سازی جزوی از صنعت های درحال پیشرفت میباشد، باید نیاز های جامعه رو به رشد را پاسخگو باشد.بنابراین این صنعت مهم باید بتواند در کمترین زمان بیشترین بازدهی را داشته و در کنار سرعت بالا باید دارای کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت هم باشد. یکی از این نوآوری ها که جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی است و همراه با تولید و تکنولوژی در حال توسعه باکیفیتی خوب و تحمل بالا و ظرفیت مناسب تولید شد؛ ساندویچ پانل میباشد.
این محصول به شما این امکان را میدهد که در کمترین زمان و هزینه ممکن به راحتی در فضای انتخابی بدون در نظر گرفتن کوچک و بزرگی سطح فعالیت خود را انجام دهید. از این محصول جهت ساخت ادارات، کارخانه‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین مزیت های این سازه نوین این است که بدون نیاز به تخریب جمع آوری میشود و همچنین میتوانید به مکانی دیگر منتقل کنید.


ساندویچ پانل نوین ترین سازه صنعت معماری


ساندویچ پانل ها دارای خواص زیبایی خوب و ویژگی های صرفه جویی در انرژی عالی هستند و همچنین می توانند به سرعت مونتاژ شوند، بنابراین به طور گسترده برای ساخت و ساز ساختمان های تجاری و اداری، ساختمان های اسکلت از پیش ساخته، از جمله انبار ها، واحد های صنعتی، سازه های کشاورزی، واحدهای امدادی دیوار، سقف سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها، کانکس، کانتینرها، مخازن چند جداره، پوشش سوله انبارها، خانه‌ها و ویلاهای، ساندویچ پانل در صنایع، پوشش سوله، باشگاه و سردخانه استفاده می شوند. ساندویچ پانل نوعی پانل متشکل از سه (یا گاهی اوقات بیشتر) مواد است که به هم چسبیده اند و یکی را تشکیل می دهند را می توان پانل های کامپوزیت نیز نامید زیرا که از بیش از یک نوع ماده تشکیل شده است و شامل دو لایه از یک ماده سفت و سخت است که به هر دو طرف یک هسته سبک وزن متصل می‌شود . لایه میانی این صفحات از ماده ای نارسانا و اندک وزن ساخته می‌شود. جنس لایه میانی ممکن است از موادی مانند پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان یا XPS باشد و دو طرف این لایه را ورق های فلزی می‌پوشاند، ورق های ساندویچ پانل به صورت زیر و رو میباشدو از جنس ورق های فولادی مانند گالوانیزه و آلوزینگ از پیش رنگ شده میباشد.

خصوصیات هسته ساندویچ پانل


از ویژگی های هسته ساندویچ پانل میتوان به دوام، عایق حرارتی و صوتی و خواص حفاظت در برابر آتش را تضمین کرد. انواع مختلفی از هسته ها در تولید ساندویچ پانل استفاده می شود. پشم معدنی، پلی یورتان فوم شده (PU، PUR) و اصلاح آن، فوم پلی ایزوسیانورات (PIR، IPN) و همچنین پلی استایرن فوم شده (فوم پلاستیکی) بیشترین کاربرد را دارند. پانل های پر شده با پلاستیک فوم دار دارای بدترین ویژگی های عملیاتی هستند؛ بنابراین، به عنوان یک قاعده، برای ساخت سازه های موقت با عمر مفید تا 10 سال و بدون نیاز به حفاظت در برابر آتش استفاده می شود، زیرا پلاستیک فوم قابل احتراق است. جدای از آن، پلاستیک فوم دار دارای تضعیف صدای کمی است و باعث پخش شدن قالب می شود . تنها مزیت ساندویچ پانل های پلاستیکی فوم دار قیمت پایین آنها میباشد.

پشم معدنی هسته ساندویچ پانل


به عنوان گسترده ترین ماده در هسته ساندویچ پانل، پشم معدنی همیشه با افزایش درجه آتش سوزی (تا EI360) ، به عنوان مثال، در پارتیشن های نسوز استفاده می شود. بسته به ویژگی های لازم، از پشم معدنی با تراکم های مختلف در ساختار ساندویچ پانل استفاده می شود همچنین ویژگی های پشم معدنی باعث استفاده گسترده از پانل های ساندویچ با چنین هسته ای در ساخت انبارهای مواد قابل احتراق، تولیدات خطرناک آتش سوزی و همچنین ساختمان هایی با نیازهای صوتی افزایش یافته است. ساندویچ پانل های فوم پلی یورتان به دلیل وزن کم در نصب راحت هستند. پلی یورتان فوم شده رطوبت را جذب نمی کند و بنابراین می تواند به طور موفقیت آمیزی در پانل های کارواش، استخرهای شنا، تولیدات با رطوبت بالا و همچنین اشیایی که در نزدیکی بدنه های آبی قرار دارند استفاده میشود. ساندویچ پانل با هسته پلی یورتان فوم شده در اجسام با الزامات ایمنی پایین و همچنین در انبارهای سرد استفاده می شود.

انواع ساندویچ پانل


انواع ساندویچ پانل با توجه به جنس مواد عایق به انواع زیر تقسیم می شوند:
1- ساندویچ پانل پلی اورتان
2- ساندویچ پانل پلی استایرن
3- ساندویچ پانل پشم سنگ.
تقسیم بندی ساندویچ پانل
ساندویچ پانل ها بسته به کاربردشان به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند:
1- ساندویچ پانل های دیواری ، بسیار سبک وزن هستند به دلیل استفاده از مواد سبک در هسته این پانل ها، وزن پنل به شدت کاهش می یابد و گاهی تا 50 برابر سبک تر از سیمان یا آجر است. این امر به ویژه در طراحی ساختمان، مقابله با زلزله و کاهش هزینه های زیرسطحی اهمیت دارد و دارای پارامترهای کلیدی مهندسی حرارت، مقاومت و ویژگی های حفاظت در برابر آتش میباشد.
2- ساندویچ پانل های سقف، در ظرفیت باربری و عمر طولانی نیز اهمیت دارد و همچنین باید از هوابندی کامل و استحکام لازم سقف اطمینان حاصل کند، به همین دلیل استفاده از هسته های مدرن مانند پشم معدنی یا پشم سنگ و سنسور PIR امکان ساخت ساختمان هایی با مصرف انرژی حتی صفر را فراهم می کند. یک ساختار ساختمانی با پانل ساندویچ را می توان بازده انرژی در نظر گرفت، اگر هوابندی آن کمتر از 1.5 متر مکعب در متر مربع ساعت باشد. ساندویچ پانل ها با ماژول های فتوولتائیک یکپارچه یا به عبارتی با باتری های خورشیدی نوآورانه ترین راه حل های صرفه جویی در انرژی هستند.

حرف پایانی


به طورکلی ساندویچ پانل در کاربردهایی استفاده می شود که ترکیبی از استحکام ساختاری بالا و وزن کم مورد نیاز است و نوع از سازه به عنوان بهترین نوع مصالح درکنار فولاد، چوب یابتن مورد استفاده قرار گیرد و یکی از موارد اصلی از مزیت های ساندویچ پانل صرفه جویی در تمام المان های مد نظر است. صاحبان ساختمان و املاک با استفاده از این سازه هم نمای ساختمان خود را بهبود میبخشند و به دلیل انتخاب درست و استفاده از این سازه در کاهش هزینه های گرمایش و تهویه مطبوع و بهبود عملکرد سقف و دیوار ایمنی و ظاهر عالی را برای ساختمان خود به ارمغان آورده اند.

 

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید