جوشکاری نمای ساختمان و شاسی‌کشی چگونه انجام میشود؟

جوشکاری نمای ساختمان و شاسی‌کشی چگونه انجام میشود؟

همانطورکه میدانید نمای ساختمان از مهمترین بخش یک ساختمان است. نمای ساختمان نه ‌تنها به ساختمان شکل و شمایل زیبایی می‌دهد، بلکه می‌تواند از تاثیر رطوبت بر بخش‌های داخلی جلوگیری کند. در‌صورتی که زیرسازی نمای ساختمان اصولی و درست انجام نشده باشد، ممکن است تخریت اتفاق بیفتد. همین تخریب باعث می‌شود علاوه بر به وجود آمدن ظاهر زشت، باران و رطوبت‌ها به زیرین سازه بروند و سبب فرسودگی آن شوند. یکی دیگر از این خطر‌ها به خطر افتادن جان عابران پیاده است. به همین دلیل برای اجرا کردن یک زیرسازی استاندارد برای نما، معماران متخصص از آهن کشی نما استفاده می‌کنند.


تعریف جوشکاری نمای ساختمان


همانطور که میدانید در ساخت یک سازه به خاطر اینکه پستی و بلندی‌هایی در آجر و دیگر اجرا وجود دارد، باید از یک زیرسازی یکنواخت استفاده کرد. دلیل انجام این کار اجرای یک نمای دقیق و مرتب می‌باشد. زیرسازی بنا، نخستین مرحله‌ای است که هنگام اجرای نماسازی انجام خواهد شد.
متخصص ساخت زیرسازی نما وقتی برای کار می‌آید، ابتدا به نمای خام ساختمان و خروجی دیوارها نگاه می‌کند. اولین سوال او، نوع نمای خواسته‌ شده است. بنابراین نمای ‌بیرونی می‌تواند تعیین کنند نوع جوشکاری نما و زیرسازی باشد.

انواع جوشکاری ساختمان


باید به انواع جوشکاری ‌نما توجه ویژه‌ای کرد چرا که از اهمیت فراوانی برخوردار است. ابتدا باید توجه داشت که فاصله الکترود از قطعه، نزدیک به ٣ میلیمتر باشد. اگر دورتر و نزدیک‌تر الکترود قطعه را پر کنید، سبب بروز ضعف مقاومت کششی جوش خواهد شد.
برای اینکه پاس‌دوم و پاس‌سوم جوش داده شود، می‌بایست گِل جوش پاس قبلی ریخته شده باشد. دلیل انجام این کار این است که جوش، مشکل حبس گِل جوش در نوار جوش را نداشته باشد.
همچنین در هوای بارانی یا در مواقعی که باد است، جوشکاری نباید انجام شود چراکه باد سبب وارد شدن اکسیژن زیاد به عملیات جوشکاری می‌شود و این امر باعث بروز ترک داخلی در جوش می‌شود و رطوبت و باران هم می‌تواند سبب وارد شدن هیدروژن به جوش شود و جوش سبب تردی خواهد شد.
به یاد داشته باشید که الکترود به‌هیچ ‌وجه نباید قبل جوشکاری خم شود چرا که گِل وقتی روی آن ریخته شود، جوش گاز محافظ جوشکاری را از دست می‌دهد و باعث بروز ترک داخلی موئی در جوش می‌شود. درصورتیکه آمپر دستگاه بالا رود یا‌ اینکه فاصله الکترود از قطعه زیاد باشد جوش به پاشش و سوختگی مبتلا خواهد شد.
لازم به‌ ذکر است که در منطقه‌های سردسیری علاوه‌بر اینکه باید به قطعه حرارات داده شود، می‌بایست قبل از جوشکاری از الکترود E7018 استفاده کرد. قانون استفاده از الکترود E7018 آنست‌که می‌گویید باید در کوره حدود ١ تا ٢ ساعت در دمای ٣٠٠c تا c٣۵٠ در حرارت باشد تا خشک شود.
البته نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر بسته‌بندی آن سالم باشد و هیچ رطوبتی وارد آن نشده باشد، باز باید این کار انجام شود. بقیه الکترودها، درصورتیکه رطوبت جذب آنها شده باشد می‌بایست در کوره آنها را نزدیک به ١ ساعت در دمای c١۵٠ حرارت داده شود. اگر این کار انجام نشود جوش‌ها فاقد ارزش هستند.

اصول جوشکاری نمای ساختمان


انجام مراحل اجرا به صورت اصولی، سبب می‌شود هزینه‌های اضافی در ایجاد زیرسازی و جوشکاری‌نما کاهش یابد. در صورتی که زیرسازی نمای ساختمان یا جوشکاری‌نما به صورت اصولی انجام نشده باشد، در اتفاقات ناگواری مثل زلزله و یا شرایط ناخوشایند جوش، سبب ریزش نما یا به وجود آمدن خطرات خواهد شد. همانطور‌که میدانید اجرا کردن صحیح قوانین جوشکاری نما بر اساس یک نقشه و طرح می‌تواند در استحکام نمای نهایی تاثیر به‌سزایی بگذارد. برای اینکه بتوانید قوانین جوشکاری را به درستی اجرا کنید، می‌بایست اصول جوشکاری را به بهترین شیوه انجام دهید. همین مسئله می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها شود.

تعریف شاسی‌کشی نمای ساختمان


همانطور که میدانید شاسی‌کشی نمای ساختمان نام‌های دیگری مثل نبشی‌کشی نمای ساختمان یا آهن‌کشی نمای ساختمان دارد. شاسی‌کشی می‌تواند برای درست کردن یک سطح صاف و همانند یک عنصر نگهدارنده برای نمای ساختمان کاربرد داشته باشد. شاسی‌کشی نمای ساختمان بسته به نوع پوسته خارجی متفاوت است‌. مثلا برای نماهایی که سنگی یا سیمانی باشد، شاسی‌کشی فولادی را با قوطی‌هایی که ابعاد آنها ۴۰* ۴۰ و یا ۴۰* ۸۰ به‌ همراه رابیتس و نیز میلگرد‌های کمکی اجرا خواهد شد. اما برای اینکه نما‌های چوبی شاسی‌کشی و یا زیرسازی شود، از چهار تراش‌های چوبی برای نگهدارنده چوب به کاربرده می‌شود.

مراحل اجرا کردن شاسی‌کشی نمای ساختمان


برای مراحل اجرای یک نمای ساختمان به سه قدم نیاز است.
۱- طراحی کردن شاسی‌نما
۲- اجرا کردن نبشی‌کشی نما یا آهن‌کشی نما
۳- اجرا کردن پوسته نهایی نمای ساختمان

اصول شاسی‌کشی نمای ساختمان


همانطور‌که میدانید در اجرا کردن نماهای خشک بدلیل داشتن پیچیدگی، باید شرکت‌ها یا کسانی که دارای صلاحیت هستند این کار را انجام دهند‌‌. در واقع این شرکت ها می‌توانند ساخت،طراحی و نصب کردن نما را انجام دهند. شاسی‌کشی این جور نماها بسته به نوع پوشش نما متفاوت می‌باشد و شرکت هایی که داری صلاحیت هستند می‌توانند آن را اجرا کنند.

شاسی‌کشی نماهای تر


برعکس نماهای خشک در نماهای تر، شرکت‌هایی وجود دارد که طراحی تا اجرای این نماها را انجام می‌دهند. در نماهای تر بدلیل اینکه وزن نما مشخص نیست (که همین مشخص نبودن وزن نما یکی از آیتم‌های بسیار مهم طراحی شاسی این نماها است) مهندس‌های طراح سازه به این بخش ورود نمی‌کنند. بنابراین دتایل خیلی خاصی را با طرح نمای مصوب ارائه نخواهند کرد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت شاسی‌کشی نما


عوامل مختلفی می‌توانند در قیمت شاسی کشی نما تاثیر بگذارند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- روش نصب کردم پلیت اتصال
- تعداد طبقه های ساختمان
- پروفیل‌های مصرفی در شاسی (در صورتی که وزن پروفیل‌ها سنگین‌تر باشد و قیمت دستمزد را کیلویی حساب کرد ارزان‌تر در خواهد آمد.)
- پیچیدگی طرح نما

سخن پایانی


ما در این مقاله دانستیم نمای ساختمان از مهمترین بخش یک ساختمان به شمار می‌آید و برای اجرا نمودن یک زیرسازی برای نما از آهن‌کشی نما استفاده خواهد شد. همچنین دانستیم شاسی‌کشی نمای ساختمان می‌تواند یک سطح صافی را ساخته و نیز مثل یک عنصری برای نگهدارنده نمای ساختمان استفاده شود. امیدواریم این مقاله توانسته باشد نیازهای شما را برآورده کند.

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید