انواع پشم سرامیک

انواع پشم سرامیک

الیاف سرامیک یک الیاف مصنوعی ساخته دست بشر است که از رشته‌ای با ابعاد کوچک و از مواد آلومینوسیلیکات با خلوص بالا تولید می‌شود. همچنین به عنوان پشم سرامیک یا مواد نسوز نیز شناخته می شود به این خاطر که دارای خاصیت مقاوم در برابر حرارت ماده سفید و بی بو است.
پشم سرامیک برای کاربردهای دمای بالا تا 2300 درجه فارنهایت مناسب است این در کاربردهای متعددی از جمله محصولات مختلف پشم سرامیکی مانند: پارچه مقاوم در برابر شعله، واحدهای سبک وزن برای عایق الکتریکی، حرارتی و صوتی، فیلتراسیون در دماهای بالا و پتوی محافظ به کار می رود.

ویژگی های پشم سرامیکی


وزن سبکی دارند
در برابر دمای بالا همچنان از مقاومت بالایی برخوردار است.
دارند عملکرد عایق حرارتی عالی
در برابر شوک حرارتی نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
کاربرد متداول پشم سرامیکی
با توجه به کارآیی پشم سرامیک از آن در موارد زیادی استفاده می شود که در ادامه به هر کدام از موارد اشاره خواهیم کرد.

ساختار بازدارنده آتش


فیبر سرامیکی معمولا در معماری برای کاهش حادثه آتش سوزی استفاده می شود اغلب در درب های ضد حریق، عایق های کوره، ظروف مخصوص مقاوم در برابر حرارت، لوله های با دمای بالا و غیره استفاده می شود.

طناب فیبری


این فیبر دارای استحکام بیرونی برای ساختن طناب است می توان از آن در محیط های حرارتی شدید استفاده کرد. طناب ساخته شده از الیاف سرامیکی نیز به عنوان طناب برای اتصال ساختارهای مختلف مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود.

کاغذ


فیبر سرامیکی به شکل کاغذ برای مقاصد عایق ایده آل است در واقع به عنوان مواد بسته بندی برای کاهش اصطکاک استفاده می شود. امروزه به طور گسترده ای به عنوان واشر برای جلوگیری از دمای بالا استفاده می شود.

افزودنی


پشم سرامیکی برای ساختارهای مختلف معماری مناسب است در واقع می توان از آن برای سقف ها، دیوارها برای احاطه دستگاه های گرمایشی مختلف و تجهیزات، سایر سازه های صنعتی که باید در برابر حرارت مقاوم باشند استفاده کرد.


انواع پشم سرامیک

محصولات پشم سرامیکی انواع نسوزهای الیاف آلومینا و سیلیکات هستند که عموماً از ذوب و دمیدن مذاب کائولن با خلوص بالا یا معمولاً پودرهای آلومینا و سیلیس خالص در کوره های قوس تولید می شوند. از آنها می توان به عنوان انواع عایق حرارتی در طیف وسیعی از کاربردها تا دمای 1400 درجه سانتیگراد استفاده کرد.
پشم سرامیکی به دلیل پایداری در دمای بالا شناخته شده است از
این محصول به طور گسترده ای در انواع مختلف عایق حرارتی و مواد عایق با دمای بالا استفاده می شود، زیرا چگالی ظاهری آن بسیار کمتر از سایر مواد نسوز است.
انواع پشم سرامیکی عبارتند از: فیبر سیلیکات آلومینیوم معمولی، الیاف آلومینیوم سیلیکات آلومینیوم، الیاف سیلیکات آلومینیوم، الیاف آلومینا پلی کریستال و الیاف مولایت پلی کریستال.
در سال های اخیر، کشورهای خارجی با موفقیت انواع جدیدی از پشم سرامیکی را توسعه داده اندو محصولات جدیدی را طراحی و تولید کردند.
محصولات تولید شده پشم سرامیکی عمدتاً عبارتند از: پنبه الیاف سرامیکی، نمد الیاف سرامیکی، پتوی الیاف سرامیکی، ماژول فیبر سرامیکی، کاغذ الیاف سرامیکی، پارچه فیبر سرامیکی، کمربند فیبر سرامیکی، طناب الیاف سرامیکی و غیره که همگی از این محصول طی فرآیندهایی تولید می شوند. در ادامه به شرح چند مورد از انواع پشم سرامیک می پردازیم در حال حاضر محصولات پشم سرامیکی شامل پتو، نمد، تخته، کاغذ، پارچه، تسمه، طناب، لوله، کاشی، ماژول، قطعات مخصوص شکل، پلاستیک، پوشش های اسپری، اسمیر، ریخته گری و ... می باشد.


مزایا و معایب محصولات پشم سرامیکی و کاربردهای اصلی آنها


پشم سرامیکی یک الیاف نسوز است که دارای ویژگی های شامل مواردی همچون وزن سبک، مقاومت در برابر دمای بالا، پایداری حرارتی خوب، هدایت حرارتی کم، گرمای ویژه کم و ارتعاش مکانیکی می باشد. بنابراین، محصولات فیبر سرامیکی به طور گسترده ای در صنایع مکانیکی، متالورژی، شیمیایی، نفت، سرامیک، شیشه، الکترونیک و سایر صنایع استفاده می شود.

محصولات الیاف سرامیکی از الیاف سرامیکی ساخته شده اند و سری منسوجات الیاف سرامیکی تولید شده با تکنولوژی و تجهیزات ویژه نساجی دارای ویژگی های مقاومت کششی بالا، اندازه بیرونی پایدار، ضد لرزش و مقاومت در برابر ضربه در دمای بالا هستند. عملکرد دما را می توان در همان ابتدا بازیابی کرد در ضمن این محصول ایمن و قابل اعتماد است.
از مزایای محصولات فیبر سرامیکی می توان به وزن سبک، عایق حرارتی خوب، پایداری حرارتی خوب، پایداری شیمیایی خوب، پردازش آسان و ساخت راحت اشاره کرد. نقطه ضعف آن این است که نه مقاوم در برابر سایش و نه مقاوم در برابر برخورد است، از طرفی نمی تواند در برابر فرسایش جریان هوا با سرعت بالا مقاومت خوبی داشته باشد.

کاربردهای اصلی محصولات الیاف سرامیکی


محصولات فیبر سرامیکی قابل استفاده برای انواع کوره های صنعتی، پرده آب بندی عایق کوره
استفاده در دودکش با دمای بالا، بوش کانال هوا و مفصل انبساط
در تجهیزات پتروشیمی، ظروف، لوله، عایق دمای بالا، عایق حرارتی
به عنوان لباس محافظ، دستکش، روسری، کلاه ایمنی، چکمه و غیره در دمای بالا
استفاده از آن در سپر حرارتی موتور خودرو، بسته لوله اگزوز موتور روغن سنگین و لنت اصطکاک ترمز ترکیبی ماشین مسابقه با سرعت بالا

به عنوان یک مهر و موم، پرکننده و واشر برای پمپ ها، کمپرسورها و دریچه ها برای مایعات و گازهای با دمای بالا
برای عایق و پکیج تجهیزات برودتی، ظروف و لوله ها
محصولات فیبر سرامیکی را می توان برای عایق الکتریکی با دمای بالا استفاده کرد
استفاده از آن در درب های آتش نشانی، پرده آتش نشانی، پتوی آتش نشانی، پد جرقه و پوشش عایق
به علاوه محصولات فیبر سرامیکی برای عایق حرارتی، مواد عایق حرارتی و واشرهای اصطکاک ترمز برای صنعت هوافضا و هوانوردی مناسب هستند. از طرفی محصولات الیاف سرامیکی را می توان برای عایق، محفظه آتش و پرده اتوماتیک آتش برای مکان های مهم در ساختمان های اداری درجه بالا استفاده کرد.


سخن پایانی


پشم سرامیکی از دهه های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و امروزه استفاده از محصولات الیاف سرامیکی یا پشم سرامیک برای مقاصد عایق کاری بسیار رایج شده است. کامپوزیت های تقویت شده با الیاف سرامیکی در اجزای موتور هواپیما برای موشک های هوافضا استفاده می شود.
مهمترین کاربرد محصولات پشم سرامیکی حفظ حرارت و عایق حرارتی در محیط های با دمای بالا می باشد.از کاربردهای این محصول می توان به مواردی همچون محدوده کاربرد متالورژی، ماشین‌آلات، الکترونیک، سرامیک، شیشه، مواد شیمیایی، خودرو، مصالح ساختمانی، صنایع سبک، صنایع نظامی، کشتی‌سازی، هوافضا اشاره کرد.

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید