انواع عایق‌ها در نصب عایق رطوبتی ساختمان

انواع عایق‌ها در نصب عایق رطوبتی ساختمان


یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن خسارت به ساختمان و کم شدن عمر مفید آن می‌شود نم و رطوبت است به همین دلیل عایق‌بندی ساختمان در برابر رطوبت امری ضروری می‌باشد. عایق کاری کردن به معنای ایجاد یک پوشش محافظ برای پشت بام، دیوار، کف، تأسیسات و لوله‌ها در برابر نفوذ کردن آب و رطوبت است. رطوبت که از طریق خاک و یا به خاطر بارندگی ناشی می‌شود و امکان دارد از طریق بدنه یا همین طور زمین و پی جذب ساختمان شود. استفاده کردن از عاطق رطوبتی در جهت کنترل رطوبت منازل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل استفاده از عایق


به دلیل اینکه نم و رطوبت تأثیر بسیار نامطلوبی بر روی ساختمان می‌گذارد جذب کردن رطوبت توسط دیوار باعث متورم شدن روکش‌های گچی، ترک خوردن و رشد قارچ و کپک می‌شود. در بعضی از موارد وارد شدن آب به سطوح ساختمان در زمستان عاملی برای یخ زدن می‌باشد و اجزای نماکاری همانند آجر، سنگ، و یا اندود‌ها را فرسوده و از بین می‌برد. علاوه بر آنکه رطوبت باعث زنگ زدگی فلزات هم می‌شود و عاملی می‌شود برای پوسیده شدن چوب‌های به کار رفته در ساختمان و آن‌ها را متلاشی می‌کند. عایق رطوبتی به پوششی گفته می‌شود که ساختمان را در برابر نفوذ کردن آب و رطوبت حفاظت می‌کند. این عایق‌ها به شکل لایه‌هایی با ضخامت‌های مختلف می‌باشند که به شکل مایع، پودر، رولی یا صفحه‌ای در ابعاد مختلف به بازار عرضه و دراختیار مشتریان قرار داده می‌شود. این عایق‌ها از مواد مختلفی تولید و ساخته می‌شوند و با توجه به میزان ترکیبات خود در مکان‌های مختلف کاربرد دارند. این ترکیبات نقش مهمی در عملکرد و پوشش دهی عایق‌ها بازی می‌کنند.

انواع عایق رطوبتی بر اساس روش اجرا


عایق‌های رطوبتی با توجه به روش اجرا معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند:

عایق رطوبتی گرم اجرا


عایق رطوبتی گرم اجرا مانند ایزوگام و قیرگونی که در زمان اجرا برای چسبیده شدن به لایه زیرین به گرم کردن و شعله نیاز دارند.

عایق رطوبتی سرد


عایق رطوبتی mci و عایق رطوبتی rci در گروه عایق‌های رطوبتی سرد مورد اجرا می‌باشند، به دلیل اینکه صرفاً با مخلوط کردن جزء پودری و مایع می‌توان نسبت به اجرای این دست از عایق‌های رطوبتی و همچنین با استفاده از قلم مو و یا غلطک رنگرزی اقدام نمود.

انواع عایق رطوبتی با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده

عایق قیر و گونی

از جمله موارد رایج و مورد استفاده در کشور است. مزایایی که این نوع از عایق‌ها دارند این است که به دلیل خاصیت چسبندگی بالا، نفوذ ناپذیری در برابر آب و همینطور مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و نمک‌ها دارند. در کنار این مزایا، این عایق دارای معایبی مانند تجزیه در دمای بالا و تغییر شکل در برابر فشار می‌باشد. استفاده کردن از قیر و گونی به عنوان یک پوشش ضد آب، از نظر اقتصادی به صرفه است و با توجه به مصرف آن در طول سالیانی طولانی، می‌ توان از کارایی آن اطمینان حاصل نمود.

عایق ایزوگام


این مدل از لایه‌های از پیش ساخته است که برای نصب و چسباندن آن به سطح، از چسباننده‌های مخصوص استفاده می‌شود. این عایق لایه‌ای از الیاف مصنوعی و قیر است که مانع از نفوذ کردن آب و رطوبت به سطح زیرین خود می‌شود. ایزوگام بسیار سبک است و انعطاف بسیار بالایی دارد. این پوشش که به شکل رول به بازار عرضه می‌شود مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دارد و دچار پوسیدگی نمی‌شود و عمر مفید آن ۱۰ سال است.

عایق رطوبتی پیش ساخته


این مدل بسیار سبک و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این عایق‌ها به علت این که در ساختن آن‌ها از لایه‌های پلی استر استفاده می‌شود مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دارند. عایق‌های پیش ساخته نه پوسیده و نه شکسته می‌شوند و در دمای مثبت ۱۳۰ و منفی ۴۰ درجه سانتی گراد مقاومت بالایی دارند. از جمله معایب آن می‌توان به کوتاه بودن عمر، هزینه بالا و تجزیه در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش اشاره نمود. عایق پیش ساخته اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشود، بعد از ۶ ماه از تاریخ تولید فاسد می‌شود. به خاطر همین باید آن را در دمای ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. در ساختن این مدل از یک لایه پشم شیشه و پلی استر که از هر دو طرف با قیر پوشیده شده‌اند، استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن‌ها قیر صنعتی، فیلم پلی اتلین، پودر تالک، باند و چسب، مواد پلیمری، پشم شیشه و پلی استر سوزنی می‌باشند.

عایق رطوبتی مایع


این نمونه به شکل مایع بوده و با استفاده از دستگاه اسپری و یا قلم مو به روی سطوح اجرا می‌شود. قبل از استفاده کردن عایق‌ها سطح باید کاملاً تمیز و خشک شود. اگر سطحی دارای شیب باشد باید قبل از عایق‌بندی باید آن را آماده کرد. از جمله مزایای این مدل از عایق می‌توان به این موارد اشاره کرد: قابلیت چسبندگی به انواع سطوح را دارد، نمونه‌ای از یک مایع ضد اشتعال است، هیچ گونه آسیب‌های فیزیکی و یا هر نوع آلودگی را ایجاد نمی‌کند، قابلیت رنگ‌پذیری دارد، کاربرد آن بسیار آسان است و نیاز به افراد متخصص و حرفه‌ای نمی‌باشد.

رنگ نانو


یک نوع عایق رطوبتی است که همانند رنگ‌آمیزی بر روی سطوح اجرا می‌شود. این عایق جایگزین مناسبی برای ایزوگام و قیرگونی می‌باشد و طول عمر آن به نسبت بالاتر و حدود ۱۵ سال خواهد بود.

عایق رطوبتی ماستیک و درزبند


ماستیک‌ها و درز بند‌ها برای پر کردن و آب‌بندی کردن درز‌ها، منافذ، ترک‌ها بر روی سطوح مختلفی مانند بتن، فلز، آسفالت و چوب استفاده می‌شوند. این مدل از عایق‌ها با استفاده از موادی همانند انواع قیر‌ها، حلال‌ها، پلیمر‌ها و رزین‌ها تولید و به دو شکل سرد و گرم اجرا می‌شوند.

نتیجه‌گیری


سازندگان برای کاهش مصرق انرژی و پرهیز از هدر رفتن و تلف کردن آن سعی می‌کنند ساختمان‌ها را عایق‌بندی می‌کنند. عایق‌بندی یک روش بسیار عالی برای کم کردن هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی است و مصرف انرژی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. عایق‌ها نقش بسیار مؤثری در مقاومت مصالح و تأسیسات و تجهیزات ایفا می‌کند و با ایزوله کردن آن‌ها باعث عمر طولانی و کارکرد مناسب آن‌ها را فراهم می‌آورند.

جهت مشاوره رایگان و قیمت محصولات با ما تماس بگیرید